Sminkhörnan

Den ytligaste hörnan i världen!

Måste bara få tipsa…

Jag har inte blivit en litteraturblogg men jag måste få tipsa er om denna bok. Den heter Unbearable Lightness – A Story of Loss and Gain och är skriven av Portia De Rossi. Det är hennes biograf som mestadels handlar om hennes kamp mot ätstörningar men även hennes frukan för sin egna sexualitet. Innan ni nu skriker i förfasan om ytterliggare en bok om nån kändis liv i det glamörösa Hollywood så snälla stanna upp. Jag läser rätt mycket och biografier är min absoluta favorit. Beteendevetaren i mig älskar att komma djupt in i människors tankar och det gör man oftast bäst genom deras egna ord. Nu valde jag att ”läsa” denna via ljudbok, då jag pendlar till jobb och det är ett utmärkt sätt att fördriva tiden på tåget. Nio timmar lång trodde jag att jag skulle ha ock göra i flera veckor men jag blev klar på 4 dagar!

Jag blir fullkomligt upp över öronon kär i denna kvinna så fort jag börjar lyssna på boken. Hon berättar  på ett rått, ärligt, naket och sorgset sätt om sina upplevelser och sin självbild under sina första 30 år i livet. Jag gråter med henne, skrattar med henne men mestadels lyssnar jag bara intensivt på vartenda ord.

Hon beskriver sina problem utan undertoner av moralkakor eller skryt. Jag upplever ofta denna typen av böcker som ett sort predikan om varför man insjuknar och hur man tar sig ut det, men Portia beskriver endast hur det var för henne. Det finns ingen sort rättfärdighetskänsla i boken alls, hon vill endast förslara komplexiteten i sjukdomen. Om ni har minsta intresset för ätstörningar/självbild/självförtroende/sexualitets-problematik så läs eller lyssna på denna bok.  

När jag var klar gick jag hem och kollade YouTube-klipp av Portia i timmar. Bilderna från hennes bröllop till Ellen Degeneres fick mig faktiskt att gråta av lycka för hennes skull. Att veta vad hon har tagit sig igenom och nu se henne så lycklig gjorde mig otroligt lycklig själv. Jag köpte den på iTunes för 270 kr men det är den helt klart värt.

2 svar till “Måste bara få tipsa…

  1. http://hazedesign-smyckesblogg.blogspot.com/ januari 4, 2011 kl. 3:53 e m

    Kul med boktips. Kommer ihåg att Mia farrows biografi var bra, fast det var tusen år sen jag läste den.

  2. Mia BF Mars 2011 januari 6, 2011 kl. 1:12 e m

    Här hamnade jag av en slump och tackar för bok tipset! Är
    ingen boknörd i vanliga fall, men på somrarna och vid semestrar kan
    jag plöja böcker som bara den. den här ska jag definitivt skriva
    upp på listan då jag gillar självbiografier. Och snart går jag ju
    hem å är mammaledig.. å kanske kan man få plöja av några sidor
    emellanåt. 🙂

Kommentera

