Sminkhörnan

Den ytligaste hörnan i världen!

Viktminskning

Som de flesta av er vet så håller jag sakta men säkert på att gå ner i vikt. Jag har ungefär fem kilo kar till min första målvikt, och sen får vi se hur jag mår. Jag har redan lyckats gå ner tio kilo vilket jag är väldigt stolt över. När jag skrev om detta på bloggen sist så fick jag mycket respons och många sa även att dom skulle vilja gå ner alternativt må bättre. Jag tror att hemligheten bakom en lyckad viktminskning är tredelad:

  1. Beslutsamhet. Man måste ta beslutet om att vilja gå ner i vikt flera gånger om dagen, påminna sig om anledningarna bakom, och konsekvenserna av att inte göra det. Att inte äta chips under en lördag eller att hoppa över McDonalds ett par gånger är en investering i ditt framtida liv och det får ta den tid det tar att komma ner på en stabil nivå och sen får man unna sig efter det, med måtta. Ge det tid och tänk på att ett halvår eller till och med ett år är inget mot att förändra ditt liv för resten av åren du har kvar (som dessutom blir fler om du är hälsosam)
  2. Motivation. Det svåra är ofta att hålla sig motiverad att fortsätta kämpa. Hemligheten ligger nog i att motivationen och peppet till slut ska bli vardag. Att gå ner i vikt och leva hälsosamt är inte ett projekt som man gör ett viss tid utan istället en livsförändring som varar för alltid, om det ska vara framgångsrikt vill säga. Den bästa sorten motivation är alltid resultat. Tänk då på att det inte alltid är vågen som visar resultatet utan även måttband, klädstorlekar, energi, mående, och lycka.
  3. Kunskap. Man måste veta vad man håller på med, med kunskap från ett sunt perspektiv. Det enda som fungerar för viktnedgång är att äta mindre, och förbränna mer än vad man tar in. Svält hjälper aldrig i längden. Sopp-,annanas-, shake-, is-dieter är endast en kickstart, eller en skjuts framåt som används som motivation (se punkt 2.) att fortsätta när det står still ibland (vilket det gör). Det hjälper inte att bara äta på kvällen, att äta duktigt på vardagarna och sen svulla på helgerna, att inte träna. Man måste veta vad man gör för att stabilt och säkert gå ner till en bra vikt och stanna där. Detta betyder inte att nödvändigtvis räkna kalorier, skriva ner slaviska matlistor eller att man måste plugga till dietist men att läsa en bok om näringslära ger otroligt mycket information.

Med detta i ryggsäcken så slänger vi ner lite jävlar anamma och kör!!!!

6 svar till “Viktminskning

  1. Monica Hansen januari 17, 2011 kl. 9:48 f m

    Heja dig! Själv äter jag low carb, sockerfritt:)

  2. Carina januari 17, 2011 kl. 11:20 f m

    Bra skrivet! Det är verkligen kanon av dig att ha gått ner så mycket 🙂 De sista kilona är alltid de svåraste att gå ner, men du kommer säkert att lyckas!

    Själv står jag återigen och stampar på ungefär samma vikt som för några månader sedan.

  3. Ninni januari 17, 2011 kl. 9:14 e m

    Du är superduktig, jag har hållit på sen strax innan nyår (nyårsmiddagen fick jag äta) och gått ner 2,2 kilo… tycker det går långsamt. Jag kör GI, äter inte så mycket kolhydrater och de jag äter är långsamma. Sockret är helt bortplockat, jag tränar på gym och tar ibland en Modifast-shake, fast inte så ofta.

    • Sminkhörnan januari 17, 2011 kl. 9:24 e m

      Men långsam viktnedgång är oftast det som håller i längden. Dom flesta kan gå ner fem kilo på två månader genom att svälta sig själv. Det handlar ju om att anpassa sin vardag till en hälsosammare livsstil och aldrig återvända till det ohälsosamma livet man levde innan.

  4. Ninni januari 17, 2011 kl. 9:36 e m

    Vet att du har rätt, men jag vill ju i mina snyggjeans – nu! De bara ligger där i garderoben och är snygga…. och för små…. jag kan inte leva utan bra mat dock så jag får leva med att det går långsamt.

Kommentera

